בלוג - מאמרים אחרונים

ירוק לבן עולה עולה

מרק ירוק

מרק כרובית וברוקולי קרמי

 

החורף כאן, מחשיך מוקדם, קר ואפור…איך אני שונאת אותו…

האמת, שכל חורף אני נכנסת לדכדוך , אבל לימדו אותי עם הזמן למצוא לעצמי דברים שיאירו לי קצת ויעשו לי נעים ( במקום השמש של הקיץ שאני כל כך אוהבת!)…

ברור שהעדפה היא להיות זרוקה על הספה עם שמיכה נעימה ומשקה חם, אבל… גם מרקים זה סבבה. לא ככה?!…

אז מביאה לכם את מרק המרקים, מחמם, בריא וסופר טעים! עם 'טוויסט' שווה שמעולם לא פגשתם.. סקרנים?! =)

 

רוצים לדעת כמה בריא?! ולמה בריא!?

אז ככה…

בירקות ירוקים יש שפע של כלורופיל, חומר הצבע הירוק. כלורופיל משפר את הובלת החמצן בדם ואת האנרגיה בגוף, מסייע בהעלאת רמת ההמוגלובין, נחשב כנוגד חמצון רציני ולכן מונע מחלות. בנוסף, בירקות הירוקים יש גם לוטאין (נוגד חמצון המסייע בשמירה על בריאות העיניים), ברזל, מגנזיום וחומצה פולית. בקיצור, מלא דברים טובים!

נכון שחלק נכבד מהירקות הירוקים שייכים למשפחת המצליבים. משפחה גדולה הנחשבת לאחת ממשפחות הירקות העתיקות ביותר. ירקות אלה עשירים מאוד בכל הרכיבים התזונתיים שיש: נוגדי חמצון מסוג של קרוטנואידים, פוליפנולים, ויטמינים כמו A וC ,מינרלים כגון סידן, אבץ, אשלגן וברזל ושפע של סיבים תזונתיים. ולכן, תמצאו רבים מהם מככבים ברשימת הsuper food כל כך נחשקת.

"משפחה שכן בוחרים"

אז מיהם חברי המשפחה?

כרוב, על סוגיו השונים: ירוק, סגול, ניצנים, מסולסל, סיני וקייל                כרובית

ברוקולי             קולורבי              לפת                 צנון                  צנונית

גרגר נחלים      רוקט

 

בדומה לכל המשפחות הכי טובות, גם משפחת המצליבים עושה בלגן ומעוררת מהומות.

מדברת על תוצר הלוואי הידוע והלא נעים שנוצר באכילת ירקות ממשפחת המצליבים: גזים ונפיחות. תופעה שנחשבת טבעית ונורמלית, אך קשה להתעלם מהעובדה שמדובר בתחושות לא נעימות. הגזים שנוצרים במערכת העיכול, נוצרים במעי הגס, כתוצאה של פירוק מזון.

….ועכשיו תעלו נקודה חשובה- כל המזונות דורשים פירוק, למה יש כאלה שלא מלווים בתופעות הדומות לאלה!?…..- אז הינה התשובה:

כדי לעכל מזון אנחנו זקוקים לאנזימים שונים ומגוונים. קיימים אצלינו בגוף כ-3,000 סוגים, את חלקם הגוף שלנו יודע לייצר בעצמו, אחרים נכנסים למערכת העיכול על ידי סוגי מזון שונים ולרבים מאתנו חסרים אנזימים מסוימים (גם כן כתופעה לגיטימית וטבעית, אנחנו פשוט לא זהים)

כשמזון אינו מתעכל בשלמותו, כתוצאה של חסר באנזימים מסוימים, הוא מגיע למעי הגס ושם מיועד לעבור פירוק על ידי חיידקי המעיים, 'החיידקים הטובים'. בטח כבר שמעתם עליהם קצת פה ושם….גזים הם בעצם תוצר הלוואי של הפירוק הזה.

ירקות מצליבים מכילים סוג של סוכר שנקרא 'רפינוז' שלרבים מאתנו חסר האנזים שמפרק אותו. החיידקים הטובים, לעומת זאת, מתים עליו והמשך ברור, לא?….

 

יופי, חידשתי לכם ,

אבל מה תוכלו לעשות בשטח עם המידע הזה?!!!???!?….

בואו נחליט שנתחיל במה לא עושים: לא מוותרים על אכילת מצליבים, וכל המרבה – הרי זה משובח. הם בריאים, הם איכותיים, עמוסים ברכיבים תזונתיים נפלאים, ואפשר לאכול מהם טריים בסלט או לשלב אותם בתבשילים.

אבל איך נתמודד עם הנפיחות והגזים? – הינה לכם כמה פתרונות:

  1. נתסף אנזימי עיכול, תכשירים שנמכרים בבתי המרקחת, בתי הטבע ורשתות הפארמים.
  2. נרבה באכילת מזון מותסס ופרוביוטי, כמו יוגורט וכרוב כבוש, שיגבירו את כמות החיידקים הטובים במעיים ויעזרו לזרז ולהקל את תהליך העיכול.
  3. נתסף תכשירים פרוביוטיים (כי חשוב שמספר החיידקים הטובים תמיד יהיה ברוב על גבי האלו שפחות טובים, ונמצאים לצערינו אצל כל אחד ואחד מאיתנו)
  4. נקפיד על תהליך חליטה/ אידוי של מזונות אלה טרם אכילתם- תהליך זה מקדם את פירוקם צעד אחד קדימה, ומביא אותם למצב בו לגופינו יהיה קל יותר לפרקם ולעכלם, וכך ההשפעות הפחות נעימות, יהיו פחות מורגשות ובכל זאת נוכל לקבל את הדברים הטובים.

**ואם, בכל זאת, אחרי כל אלה, יש מי מכם שעדיין לא מתחבר, נמצא אופציות אחרות לכל המרכיבים. אין צורך לאכול דברים שאינם עושים לנו טוב בגוף. תהיו קשובים!

 

ואחרי כל זה, הינה לכם המתכון:

 

מרכיבים-

  • ראש ברוקולי
  • ראש כרובית לבנה
  • כרישה ו/או בצל
  • שורש פטרוזיליה
  • זרעי כמון, כוסברה
  • 2-4 גבעולי סלרי, ללא עלים (לפי הטעם)
  • פלפל שחור, מלח
  • חלב צמחי / קרם קוקוס (מי שאוהב שהמרק שלו אקסטרה קרמי!)

 

אופן ההכנה-

  1. לפני הכול, חולטים את ראשי הכרובית והברוקולי

*תהליך חליטה: מרתיחים מים בסיר גדול. כשהמים רותחים מוסיפים מעט מלח ואת הברוקולי/הכרובית. מבשלים כ-5 דקות. וזהו. אל תתפתו לבשל יותר זמן, כי הם יצאו סמרטוטים.

מוציאים למסננת. .(למתקדמים אפשר להעביר את הברוקולי לקערה מלאה במי קרח, זה יעצור את הבישול וישמר את הצבעים, במידת הצורך…. ואז מסננים)

  1. מזהיבים כרישה ו/או בצל בסיר עם מעט שמן זית

והינה מגיע הטוויסט , מוכנים!?……

  1. בנתיים בתנור צולים את פרחי הכרובית והברוקולי (שפוקרו לאחר חליטתם לקטנים, על מנת להפוך ל'קריספי') – מומלץ לרסס אותם בתרסיס שמן זית + מעט מלח ופלפל.

*ממליצה לא לוותר על תהליך זה (למרות שלגמרי אפשרי) אבל הוא שעושה את כל ההבדל!!

  1. מוסיפים לסיר מסעיף 2, כפית זרעי כמון, כפית זרעי כוסברה, את גבעולי הסלרי ומעט מלח פלפל (לפי מה שאוהבים)+ הפרחים המוזהבים מסעיף ה'טוויסט'+ 2 כוסות מים
  2. מבשלים…עד שהכל רך.
  3. טוחנים הכל! (עושים בדיקה, האם צריך עוד נוזלים – סמיך מידי!?, ואם נהפוכו, ואוהבים סמיך עוד יותר…. מוסיפים כוס תחליף חלב/ קרם קוקוס (לפי העדפה אישית)
  4. מוזגים לקערות הגשה וזוללים =)

בתאבון…

 

 

נראה לי שכבר הבנתם למה כדאי כל כך להשקיע במרק שכזה…

אז יאללה קפצו לסופר, וניפגש במטבח 🍵

 

חורף חמים ונעים 

הדר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן